keskiviikko 6. marraskuuta 2013

Arvot kuntoutuksessa

Työyhteisön arvot


Organisaatiokulttuuri on esimerkiksi, jonkun työyhteisön yhteistä ajattelu- ja toimitapoja, kuten sisäisesti/keskeisesti tapahtuvaa ohjausta ja vuorovaikutusta. Siihen kuuluu johtaja ja alemmat tahot (työntekijät). Organisaatioon kuuluu tietty ilmapiiri, josta pyritään pitämään kiinni, jotta kaikki osapuolet olisivat tyytyväisiä. Toimintatavoista sovitaan organisaation kesken, johon kuuvulat perusnormit

Yhden asiakirjan mukaan se tarkoittaa arkikielellä työyhteisön henkeä, pitkiä perinteitä, ilmapiiriä, suhtautumista erilaisiin tilanteisiin, arvopohjaan, sosiaalisten suhteiden hienarkiaa sekä vielä hyväksyttyjä tapoja.
Organisaatiokulttuurilla on laaja käsite sekä erilaisia näkökulmia. Niihin pääsee tästä!

"Jos toimii vastoin organisaatiokulttuuria, on kuin narulla yrittäisi työntää
"

Suomalaisen työelämän vahvuuksiin kuuluvat hyvät kehittymis- ja vaikutusmahdollisuudet.
Eettisiin kysymyksiin kuuluu mahdollisimman oikean tai hyvän päätöksen tekeminen ja/tai toimintatavan valitseminen eri tilanteissa, mikä edellyttää erilaisten näkökulmien huomioon ottamista ja arvovalintojen tekemistä.
Vanhustyössä eettisesti haastaviksi koetaan esimerkiksi intiimit tilanteen potilastyössä, toiminta vaativien asiakkaisen sekä heidän omaisten kanssa.
Kuormittavaa voi myös olla voimakas ja toistuva epätietoisuus tai epävarmuus sitä, mikä olisi oikea toimintatapa kyseisessä tilanteessa.
Tälläistä kuormittumista voidaan ennaltaehkäistä ja vähentää koulutuksella, työnohjauksella ja keskustelemalla sekä sopimalla toimintatavoista työyhteisössä ja organisaatiossa.
Eettisesti ja moraalisesti kestävä työ saa aikaan laadukasta työtä ja edistää työntekijän jaksamista.

Yhteiskunnan arvot

Suomalaisen yhteiskunnan arvot nykypäivänä 







Kuntoutuksen arvot

  • Ihmisarvo
  • Luotettavuus
  • Rohkeus
  • Oikeudenmukaisuus
  • asiakaslähtöisyys
  • onnellisuus

On hyvä, että itsemääräämisoikeus on jokaisella ihmisellä, sillä se osoittaa arvostusta jokaista yksilöä kohtaan. 
Asiakas saa itse osallistua omaan kuntoutukseensa ja kertoa omia näkökulmiaan, mikä olisi hänen mielestään mukavin tapa aloittaa prosessi. Tämä on myös tärkeää eettisesti, sillä kun olemme asiakaspalvelu ammatissa, niin meidän tulee kuunnella heidän omia mielipiteitään ja tehdä myös päätöksiä sen mukaisesti.

Onko Suomi niin hyvinvointi valtio mitä oletetaan?
Kuinka moni hoitoalan ammattilainen ottaa huomioon oikeasti asiakkaan toiveet ja kunnioittaa hänen päätöstään?
Miten työpaikka kiusaamisesta voisi päässä eroon?
Onnellisuus arvona, mutta kenen onnellisuus?
Miten asiakaslähtöisyyden huomaa työssä?
Mitä on ihmisarvo?







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti